Het is iets waar maar weinig ondernemers zin aan hebben, overstappen van accountant. Zelfs in gevallen waar de klant totaal niet tevreden is met de dienstverlening, blijft de klant zitten waar die zit. Zonde, want het overstappen van accountant levert in vrijwel alle gevallen véél voordeel op.
Helaas laat de accountancy markt zich moeilijk vergelijken, wat het lastig maakt om een weloverwogen keuze te maken. In dit artikel proberen wij u verder op weg te helpen.
Ga eerst bij uzelf na, wat verwacht ik van mijn adviseur?
Waarom heeft u een adviseur, en wat is het belangrijkst voor u? Als u zo min mogelijk wilt betalen, stuur dan jaarlijks offertes rond met het verzoek voor een vaste totaal prijs. Zo heb je vooraf zekerheid & kan je makkelijk de laagste prijs kiezen. Dit zal echter alleen maar resulteren in korte termijn gewin, en zorgt ervoor dat u nooit een sparringpartner zal krijgen die u en uw onderneming door-en-door kent. Daarin schuilt juist de grootste toegevoegde waarde van de adviseur!
Heeft u een kleinschalige onderneming en bent u op zoek naar een proactieve sparringpartner die u tevens bijstaat in uw belastingzaken? Dan bent u bij een kleinschalig accountants- of administratiekantoor vaak aan het juiste adres. De reden hiervoor is met name gelegen in de kortere lijnen en de ondernemende vrijheid van de adviseur.
Wanneer moet ik bij een accountantskantoor, en wanneer voldoet een regulier administratiekantoor?
Bepaal eerst in welke categorie uw onderneming valt:
Tabel : Grootte criteria van uw onderneming, Bron: Kamer van Koophandel
ACTIVA
MICRO
< €350.000
KLEIN
€350.000 – 6 mln
MIDDELGROOT
€ 6 mln – 20 mln
GROOT
> €20 mln
NETTO OMZET
MICRO
< €700.000
KLEIN
€700.000 – 12 mln
MIDDELGROOT
€ 12 mln – 40 mln
GROOT
> €40 mln
AANTAL WERKNEMERS
MICRO
< 10
KLEIN
10-50
MIDDELGROOT
50-250
GROOT
> 250
Behoort uw onderneming tot de categorie micro of klein? Dan heeft u wettelijk gezien geen accountantskantoor nodig. Als uw onderneming zich tegen de bovengrens van de categorie klein bevind, doet u er echter wel verstandig aan om zich aan te sluiten bij een accountantskantoor. Voor sommige ondernemingen in de categorie micro of klein kan het verstandig zijn om toch aangesloten te zijn bij een accountantskantoor.
Waarin zit de crux precies in deze afweging?
Naarmate een onderneming groter wordt, spelen er ook meer aspecten die in aanraking komen met wet- en regelgeving. Hoe groter de onderneming, hoe complexer het wordt om deze regelgeving toe te passen. Daarnaast zijn de (financiële) belangen omvangrijker. Als u eigenaar bent van een (middel) grote onderneming, heeft u de specialistische kennis van een accountantskantoor nodig.
Heeft u een onderneming in de categorie micro of klein? Dan gebruikt u vaak maar een fractie van die specialistische kennis. Toch betaalt u hier doorlopend aan mee, zonder dat u er gebruik van maakt. Dit vinden wij zonde. Als er geen specifieke bijzonderheden gelden voor uw onderneming, en de administratie redelijk rechttoe- rechtaan is, kunt u daarom het beste kiezen voor een administratie- en belastingadvieskantoor.
Er zijn zoveel kantoren, welke moet ik kiezen?
De grote namen zijn u wellicht al bekend, maar welk kantoor past bij welke onderneming?
De BIG 5 kantoren (Ernst & Young, PWC, Deloitte, KPMG, BDO)
Bedoeld voor middelgrote tot grote ondernemingen
Deze kantoren zijn met name bedoeld voor controleplichtige bedrijven die opereren op internationaal niveau. De kwaliteit is fantastisch maar als kleine ondernemer (d.w.z. < 10 werknemers < 1 miljoen omzet, < 2 miljoen activa) heb je hier niets te zoeken. Wil je hier toch bij aansluiten dan betaal je ongeveer 3 x zoveel als normaal & ontvang je veel meer kwaliteit dan je werkelijk nodig hebt.
Medium top 20 (o.a. Alfa Accountants, Jong & Laan Grant Thornton, Countus, MTH, Flynth, Accon AVM, Baker Tilly Berk, Mazars).
Bedoeld voor middelgrote tot grote ondernemingen en bedrijven in de bovengrens van klein
Deze kantoren zijn ook geschikt voor controleplichtige ondernemingen en/of bedrijven die zich tegen bovengrens van de categorie “Klein” bevinden. Omdat alle benodigde specialistische kennis in-house is georganiseerd, kunnen zij in principe perfecte teams samenstellen voor hetgeen dat uw bedrijf nodig heeft.
De reden waarom een onderneming in de categorie micro of klein minder geschikt is voor deze kantoren, is omdat het service niveau niet perfect afgestemd kan worden op de eisen van de flexibelere ondernemer. Deze kantoren moeten vaak voldoen aan strenge compliance regels, waardoor werkzaamheden minder efficiënt ingericht kunnen worden. Hierdoor betaalt u als ondernemer al snel duizenden euro’s meer, zonder dat het een toegevoegde waarde oplevert. Een ondernemer in de categorie micro of klein past daarom het beste bij een kantoor buiten deze categorie.
Accountants- en administratiekantoren die niet onder de BIG 5 / Medium 20 vallen
Deze kantoren zijn beter in staat om maatwerk te leveren voor uw onderneming als deze zich in de categorie micro of klein bevind. Dit komt met name doordat deze kantoren flexibeler kunnen werken dan de wat grotere accountantsorganisaties. Omdat de lijnen korter zijn, ligt de betrokkenheid vaak ook hoger.
Daarnaast hebben deze kantoren de vrijheid om niet elke minuut te hoeven door factureren en blijft het contact laagdrempelig. Hierdoor heeft u de ondernemende vrijheid om genoeg vragen te stellen, en worden uw wensen beter gehoord. Dit resulteert vrijwel altijd in de beste maatwerk oplossing voor uw bedrijf.
In alle gevallen is het verstandig om meerdere kantoren uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek. Laat u daardoor niet per se leiden door de goedkoopste offerte, maar eerder door het vertrouwen dat de potentiele adviseur bij u heeft gewekt. Bent u ervan overtuigd dat deze persoon het belang van uw onderneming voorop stelt? Dan heeft u de beste te pakken!